måndag 28 december 2015

Star Wars: Shattered Empire

När Disney och Lucasfilm meddelade att de beslutat sig för att radera trettio års Star Wars-historia, den del som kallas Expanded Universe, visste jag inte riktigt vad jag skulle tro. Jag var besviken över att de böcker och serier som jag investerat både tid och pengar i under hela tiden inte längre var canon. De trycks fortfarande upp och ges ut, men nu med etiketten "Legends", eftersom de aldrig har hänt i den där galaxen så långt borta. Tydligen vill ändå man inte gå miste om försäljningsintäkterna från dessa romaner och serier, så de försöker både äta kakan och ha den kvar.

När Star Trek rebootades kändes det ändå helt okej, eftersom det redan genom tv-serierna och de gamla filmerna finns koncept med tidsresor och alternativa universa. Men det här var något annat.

Dark Horse, som tidigare gett ut Star Wars-serierna, förlorade licensen till Marvel som också såg till att spinna vidare på den nya, obefintliga canon. Det är nämligen ett oskrivet blad. Shattered Empire är en av dessa många titlar, och den är tillsammans med Chuck Wendigs böcker menade att bygga vidare på historian från Return of the Jedi och mot The Force Awakens. Och det är snyggt gjort.

Shattered Empire är en serie i fyra delar, vilka också kommer i en samlingsvolym, och de är skrivna av Greg Rucka samt tecknade av Marc Checchetto. Illustrationerna är mycket snygga, och handlingen är helt okej men känns kanske inte helt som en enda historia utan mer som en samling händelser där huvudpersonerna Shara Bey och Kes Dameron är med om olika skeenden efter slaget vid Endor. De får träffa på huvudpersonerna från filmen, och vissa händelser väcker lite frågetecken om kommande skeenden - saker jag trodde filmen (The Force Awakens) skulle förklara, men som kanske istället förklaras eller vidareutvecklas i kommande serier eller böcker.

Jag vill inte gå in på själva handlingen då jag själv föredrar en spoilerfri miljö, men jag gillade Shattered Empire. Den var ett nöje att läsa, även om det då och då känns som att "det här går ju inte", då jag läst de gamla böckerna och serierna. Men utifrån det nya oskrivna bladet, är det ett gott hantverk, om än inte den starkaste titeln Marvel kommit upp med på temat (mer om detta i ett senare inlägg). Klart värt ett inköp i alla fall, och är Star Wars en ny bekantskap för dig är det här en lika god inkörsport till den nya canon utöver filmerna som någon.

Betyg: 4 Spelgalningar av 5 möjliga

Till sist, MTFBWY och god fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar