fredag 8 april 2016

Bokrecension: Harry Potter och de vises sten


Med denna mycket fina, inbundna bok får alla fans en snyggt illustrerad utgåva av romanen i stort format. Historien är ni förstås redan bekant med, den om unge Harry som bor under trappan hos Dursleys och snart finner sig ha en alldeles speciell betydelse.

Detta är den första delen, där vi får veta hur han börjar vid trolldomsskolan Hogwarts och stiftar bekantskap med det rika persongalleri som Rowling skapat. Kays illustrationer är mycket fina, men jämfört med till exempel Alan Lees utsökta illustrationer i Härskarringen, så har de en mindre stämningsfylld inramning och inte riktigt samma anslag som texten de baseras på. För mig som läst böckerna tidigare krockar illustrationerna något med hur jag föreställt mig personerna, även om min bild av de unga magikerna förstås förändrats i och med filmerna. Detta blir således en tredje inkarnation att ta till sig. Det innebär i sig inget problem, men känns ovant i början. Känslan går dock snart över.

För dem som funderar på ett köp, är denna utgåva värd pengarna? Ja, svarar barnet i mig som tilltalas av de färggranna och stämningsfyllda bilderna, nja säger den vuxne som redan har den tidigare utgåvan. Det är den svagaste av Potter-böckerna i mina ögon, men fortfarande en helt okej fantasyhistoria och boken gör sig mycket bra i bokhyllan eller att bläddra i på vardagsrumsbordet. Framförallt är det starten på Harry Potters äventyr, som bara blir bättre och bättre ju längre in i bokserien man kommer. Jag hoppas innerligt att även resten av böckerna i serien får samma behandling.

Betyg: Tre starka spelgalningar av fem möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar