torsdag 21 april 2016

Star Wars - din ultimata guide till spelen

1988 gavs Stjärnornas krig - rollspelet ut på svenska.
När Äventyrsspel gav ut en låda med Stjärnornas krigs grundregler 1988 hade jag redan varit en rollspelare sedan några år tillbaka. Men att kombinera Stjärnornas krig och rollspel var för mig en dröm. Nu kunde jag och mina vänner äntligen uppleva egna äventyr i en galax långt, långt borta. Det hela visade sig bara vara startskottet på en lång rad med spel på temat för min del.

Det var West End Games som gav ut Star Wars the Roleplaying Game 1987. Att de köpte en licens för vilken intresset svalnat på marknaden kan tyckas djärvt (Marvel hade lagt ned sin serieproduktion på Star Wars-temat, Kenner hade slutat ge ut leksaker och ingen ny film fanns i sikte), men spelet fick ett varmt mottagande bland fansen och snart var succén ett faktum. Spelsystemet byggde helt på sexsidiga tärningar som skulle möta en svårighetsgrad, något som tidigare använts i Ghostbusters the Roleplaying Game. Visst kunde det bli ganska många sexsidiga tärningar som skulle slås vissa gånger, i synnerhet eftersom det var inbyggt i systemet att man kunde fördubbla sin chans att lyckas genom att använda en Kraftpoäng. I praktiken innebar det att man slog dubbelt så många tärningar som man vanligtvis skulle ha gjort. Men styrkorna var fler än svagheterna, så spelet fick snabbt en stark fanbas och ett gott rykte. Det vann Origins Award för bästa spelsystem när det kom 1987.


Sourcebook för rollspelet, baserad på Timothy
Zahns roman med samma namn.

West End Games sourcebooks ansågs så välgjorda av Lucasfilm, att när Timothy Zahn fick uppdraget att skriva en romantrilogi som skulle föra vidare handlingen efter filmerna, skickade de honom West End Games sourcebooks och bad honom läsa på och bygga vidare på de världsbyggande delarna av dessa. När hans bästsäljande The Thrawn Trilogy publicerats, slöt West End Games cirkeln genom att publicera sourcebooks som byggde vidare på Zahns romaner. Man använde sig också av karaktärer, arter, vapen och teknologi som först dök upp i West End Games produkter vid produktionen av Clone Wars och Prequel-trilogin, så deras betydelse för Star Wars världsbygge kan inte nog understrykas.

1998 fick framgångssagan sitt slut efter en bra bit över hundra olika publicerade titlar. West End Games gick i konkurs efter att försäljningen av deras övriga titlar dalat och de gjort sexsiffriga förluster i dollar räknat. Licensen förlorades trots att försök gjordes för att rekonstruera bolaget, och en era var till ända. Spelet har dock fortfarande en väldigt stark fanbas, som publicerar egna supplement online. Bland de fanskrivna böcker som märks tydligast är en fjärde version av regelboken som tar avstamp i Revised and Expanded. Det är en femhundrasidig gigant, som är mycket välgjord (se recension senare). Allra senast släpptes en sourcebook över tv-serien Rebels. En av dem som håller liv i spelet online är Daniel Stull, 39 år och boende i Albany, Georgia:
Jag började spela hösten 1997. Jag har fortfarande kvar samma exemplar av regelboken.
Han berättar vidare om sitt engagemang: 
Jag startade ett Google plus-forum för tre år sedan då jag upptäckte att spelet inte fick så mycket uppmärksamhet längre. Jag tyckte det var lite udda att ett så enkelt system inte hade fler spelare. En podcast och tre år senare leder vi en nyrenässans för spelet. Flera av fanböckerna till spelet är redigerade av mig, och jag skriver för tillfället på en sourcebook baserad på Splinter of the Minds Eye som vi släpper senare i år.

En lång rad fan-skrivna expansioner till spelet finns att ladda hem gratis på http://d6holocron.com/ och http://www.rancorpit.com/ och Daniel Stulls podcast om Star Wars D6 hittar ni på http://d6holocron.com/shootingwomprats/ där det 53:e avsnittet i skrivande stund publicerats.


Det bästa som kunde hända en då 11-årig grabb.

Star Wars the Roleplaying Game (1987)
Den första utgåvan av rollspelet. Med ett spelsystem som var enkelt att sätta sig in i, och där det bara tog några minuter att skapa en rollperson, fångades den cineastiska känslan från filmerna. Spelet var snabbt, actionfyllt och du uppmanades att fuska om det skulle göra spelupplevelsen bättre. Med I boken fanns också några reklamsidor, som bland annat försökte få dig att köpa en astromekdroid!
Den amerikanska utgåvan kom som en hårdinbunden bok. Den svenska översättningen som en box med tre häften, en fyrsidig folder med tabeller och två tärningar. Åke Eldberg översatte spelet, och han minns de reklaminslag som var med i den amerikanska utgåvan: ”I den amerikanska Star Wars the Sourcebook fanns en rekryteringsannons för stormtrupperna. Trist att den inte kom med i den svenska versionen…

Till den svenska utgåvan kom det ytterligare två boxar: Galactica (Star Wars Sourcebook) och Imperium (The Imperial Sourcebook) samt tre äventyr: Uppdrag Tatooine (Tatooine Manhunt), Attackstyrka Shantipole (Strikeforce Shantipole) och Stjärnornas krig: Kampanj (Campaign Pack). Den blott sex produkter korta produktlinjen fick ett snabbt slut. Olle Sahlin säger: ”Det var för dålig vinstmarginal eftersom det gick licenspengar till både West End Games och Lucasfilm för rättigheterna.

Betyg: 4 av 5 Spelgalningar



Second Edition fick jag i julklapp samma år
som det släpptes. En välanvänd bok hemma hos mig.

Star Wars the Roleplaying Game Second Edition (1992)
I den andra, utökade utgåvan hade reglerna finslipats, och galaxen hade dessutom krympts avsevärt då restidstabellen uppdaterats ordentligt. Nytt var bland annat att du nu hade möjlighet att specialisera dig på särskilda färdigheter för att bli ännu bättre inom vissa speciella områden, till exempel kunde en pilot nu bli bättre på att flyga ett visst rymdskepp. Den största förändringen var dock att de införde den vilda tärningen, som kunde öka på eller minska ett tärningsslag beroende på utfallet, lite som Eons OB-slag, fast med bara en tärning.

Regelmässigt är denna utgåva snäppet vassare än sin föregångare och den kanske snyggaste av de tre officiella regelböckerna, även om vissa delar saknas, däribland de många filmbilderna som blivit ersatta av svartvita illustrationer.

Betyg: 4 av 5 Spelgalningar

Inte lika snygg som tidigare böcker, spelskaparna
försökte sig på layout i färg vilket de inte riktigt klarade av.

Star Wars the Roleplaying Game Revised and Expanded (1996)
Förändringarna till den tredje utgåvan av spelet var till större delen kosmetiska. Layouten var till stora delar omgjord (dock inte alltid till det bättre då jag upplever den som lite rörig och amatörmässigt gjord), samt att det var smärre regeljusteringar och förtydliganden. Många av de tecknade bilderna gör sig inte alls i färgformatet, och det drar ned intrycket ytterligare. Fluffet är också utökat, och det är på det stora hela en trevlig bok, om än den inte når upp till Second Editions nivå. Regelmässigt är det något bättre, men det övriga drar ned helhetsintrycket.

Betyg: 3,5 av 5 Spelgalningar

Inte för att det tar lång tid med de vanliga reglerna,
men med denna kommer ni igång ännu snabbare.
Star Wars Introductory Adventure Game (1997)
En introduktionsbox som skulle fungera som en mjukstart för nya spelare. Reglerna är något förenklade, men det mesta är sig likt från den ordinarie regelboken. Största förändringen är bredare färdigheter för att gör det enklare. Lådan är välfylld med tre häften, tärningar, kartor, pappfigurer, statcards med bilder på viktiga spelledarpersoner och färdiggjorda rollpersoner för spelarna. Med denna låda kommer man igång att spela på några minuter.

Betyg: 4 av 5 Spelgalningar



Star Wars the Roleplaying Game Revised Expanded Updated (2014)
En högst inofficiell regelbok, som bygger vidare på tidigare regelböcker. Den är skriven av ickenamngivna fans i en grupp som kallar sig The REUP team. Regelboken är en mycket ambitiös bok, med gott om fluff och matnyttigheter. Regelmässigt är det mesta sig likt från den sista officiella utgåvan, men REUP teamet har valt att lägga till mycket av de regler som publicerats i officiella supplement till spelet. Layouten påminner om den i Revised and Expanded, men känns inte lika prålig. Innanför pärmarna (ja, den fanns en kort tid tillgänglig via Lulu, innan den plockades bort) finns 500 fullmatade sidor med regler, fakta om galaxen, xenomorfa arter, monster och varelser, teknologi och mycket mer. Alltsammans med en spännvidd som täcker in en stor del av Star Warshistoria, med Expanded Universe (nuvarande Legends) inräknat. Detta är den ultimata regelboken för Star Wars D6.

Betyg: 4,5 av 5 Spelgalningar

Övriga spel
Vid sidan av rollspelsproduktionen hann West End Games med ett antal andra spel på temat. Dels figurspelet Star Wars Miniatures Battles, med tennfigurer av Grenadier. De gavs dels ut som samlarboxar på olika teman, däribland Jabba’s Palace, Rebel Troopers och Stormtroopers, samt ett stort antal blisters med ett mindre antal figurer i. De senare gavs ut när Grenadier gått i graven, så de bär West End Games stämpel. Det var dock Simtac som skulpterade figurerna. Figurerna var i 25-millimetersskalan och särskilt de snygga samlarboxarna går för rätt dyra pengar på e-Bay.

Förutom miniatyrspelet gav de också ut ett knippe minnesvärda brädspel:

Innan X-Wing fick vi hålla till godo med detta.
Star Warriors (1987)
Innan Fantasy Flight släppte sina rymdskeppsspel X-wing och Armada, fanns Starship Battles och ändå lite tidigare Star Warriors. Starship Battles fick aldrig luft under vingarna, men Star Warriors, som förvisso använde markörer istället för plastmodeller, fick bra respons från fansen. Det var dessutom kompatibelt med rollspelet, vilket var ett stort plus.

Betyg: 3 av 5 Spelgalningar

I samma anda som Battle for Endor.

Assault on Hoth (1988)
Ett spel för två spelare där den ena åtar sig rollen som Imperiet och den andra som Rebellerna. Spelet återskapar slaget om Hoth. För att vinna ska Imperiespelaren förstöra sköldgeneratorn, medan Rebellspelarens uppgift är att fördröja detta så pass länge att transportskeppen hinner iväg. Det är ett hyfsat kul spel, med rätt snygga spelpjäser i papp och en trevlig spelplan. Reglerna är lätta och har en väldigt låg tröskel för inlärning.

Betyg: 3,5 av 5 Spelgalningar

Med en enkel husregel blev spelet mer balanserat -
även om det inte finns någon logisk förklaring till
 varför man inte får göra samma manöver två gånger i rad...
Lightsaber Dueling Pack (1988)
Spelet simulerar en ljussabelduell mellan Darth Vader och Luke Skywalker. Det använder ett system som förekommer i Lost World-spelböckerna. Spelarna har var sin bok med bilder på motståndaren i olika positioner. Man väljer sedan en stridsmanöver och enligt ett slags sten-sax-påse system slår vissa manövrer sedan andra. Den som först gör nog mycket skada på sin motståndare vinner. Spelet drogs tillbaka från marknaden på grund av ett konstruktionsfel som gjorde spelet tämligen obalanserat. Med lite enkla husregler är det dock enkelt att komma runt problemet. Sedan kan man så klart tycka att ett spel inte ska behöva modifieras överhuvudtaget för att vara spelbart... Hade husreglerna inte behövts hade betyget blivit betydligt högre.

Betyg: 3 av 5 Spelgalningar

Spelet byggde på samma princip som Lightsabre
Dueling Pack, men var betydligt mer långsamt.
Starfighter Battle Books (1989)
Bygger på samma princip som Lightsaber Dueling Pack, fast med rymdskepp. Det handlar om en X-wing och en Tie-fighter som ska göra upp. Böckerna är avsevärt tjockare än ljussabelvaianten. Spelet kändes av någon anledning tunggrott och fick alrig mycket speltid hemma hos mig.

Betyg: 2 av 5 Spelgalningar

Solitärläget går enkelt att göra om till ett tvåspelarläge.
Battle for Endor (1989)
Med samma regelmotor som Assault on Hoth återskapas här slaget på Endor, mellan ewoker och Rebeller på ena sidan och Imperiet på den andra. Skillnaden mot Assault on Hoth är att detta spel är menat som ett solitärspel. Det är trevligt och pappfigurerna samt spelpanen ser faktiskt rätt snygga ut, även med dagens mått mätt. Du spelar som Rebellerna och förlorar ifall Imperiet hinner spränga nog många kryssningsskepp innan du förstört sköldgeneratorn. Striden mellan rymdflottorna sker i bakgrunden och symboliseras av att du drar kort vid givna tillfällen för att se vad som händer. En spelsession tar inte alltför lång tid, och om du tröttnar på att spela själv så går det utan problem att spela på två, men då struntar man naturligtvis i hur reglerna för förflyttning av Imperiestyrkorna går till. Battle for Endor är förmodligen ett av de trevligare solitärspel jag provat på.

Betyg: 3,5 av 5 Spelgalningar

En ful spelplan sänker helhetsintrycket.
Escape the Death Star (1990)
Spelet går ut på att spelarna ska fly från Dödsstjärnan, och är ett samarbetsspel. Antingen vinner alla, eller ingen. I ärlighetens namn gillar jag idén, men utförandet lämnar en del övrigt att önska. Spelplanen är ruskigt ful, och innehållet känns alldeles för magert.

Betyg: 2 av 5 Spelgalningar

Helt okej spel, men inte alls lika roligt som sina
efterträdare. På bilden ser ni expansionen Vehicles
Starter Set, med Speeder Bikes och en Snowspeeder.
Star Wars Miniatures Battles (1991)
Ett figurspel för Star Wars. West End Games gav ut en mängd figurer till spelet. Spelet togs emot väl av fansen och det finns fortfarande ett antal websidor som håller det vid liv. Regelboken var väl helt okej på sin tid, men har inte åldrats lika väl som West End Games rollspelsprodukter. Många av fotona på figurer och miljöer i boken visar väldigt taffligt utförda dioramor och målningen av figurerna håller inte speciellt hög klass. Ett minus är också de tråkiga pappmarkörer som man skulle klippa ut ur boken för att använda i spelet.

Betyg: 3 av 5 Spelgalningar

Ett av mina favoritäventyr från West End Games.


Några höjdpunkter från West End Games:
Strikeforce: Shantipole (1988): Ett spännande äventyr där rollpersonerna ska rädda prototypen av B-vingen så att den kan användas i slaget vid Endor.
Starfall (1989): Rollpersonerna finner sig tillfångatagna på en Star Destroyer, som just då råkar attackeras av en rebellflotta. Star Destroyern skadas, och nu måste rollpersonerna fly genom ett skepp i kaos...
Death in Undercity (1990): Kan rollpersonerna förhindra ett inbördeskrig mellan Mon Calamaris och Quarrens på deras gemensamma hemvärld?
Heir to the Empire Source Book (1992): Mycket fakta om planeter karaktärer och annat ur Timothy Zahns roman med samma namn.
Gamemaster Handbook (1993): Det mesta du behöver veta för att skapa din egna Star Wars-kampanj.
Mos Eisley Adveture Set (1997): En box som innehöll kartor, tärningar, tennfigurer, en Galaxy Guide om Mos Eisley och ett 32-sidor tjockt häfte.

Produktionen av actionfigurer med Star Wars-tema lades ned
1985 och den sista produktlinjen blev känd som Last 17, vilka
är betydligt dyrare än de flesta andra figurer idag på grund av
sin låga upplaga. Snudd på alla av ovanstående fanns i mitt
rum som barn.
Andra spel från 80-talet
Det producerades en mängd spel under slutet av sjuttiotalet och hela åttiotalet. Några helt okej, andra inte så bra. Det finns nog inte några andra spel än de från West End Games som som lyfte sig lite över de ofta ganska billigt gjorda licensprodukterna vid denna tid. Till stor del verkade de hoppas på att sälja bara på grund av logotypen på boxen. Åttiotalet var annars ganska svajigt då det gällde Star Wars-licenser. Kenner, som tillverkat Star Wars-actionfigurer sedan 1977, lade ned sin produktion 1985 efter kraftigt vikande försäljning. Då hade de sålt 300 miljoner Star Wars Actionfigurer runt om i världen. Marvel, som haft en månatlig Star Wars-titel sedan 1977, lade också de ned licensen 1986. Året efter tog West End Games en risk på en svajig marknad med sitt Star Wars the Roleplaying Game. Jag har inte någon speciell relation till något av dessa övriga spel baserade på filmsagan, men ett har fastnat i minnet: Battle at Sarlacc's Pit.

Bra idé, men taffliga regler och fula figurer.
Battle at Sarlacc’s Pit (1983)
Ett tidigt figurspel som återskapar (nåja) striden ovanför Sarlacc. Själva idén med en 3D-plan som man bygger ihop med hjälp av spelboxen är trevlig, men figurerna är väldigt fula och reglerna oerhört simpla vilket gör spelet repetitivt och tråkigt i längden. Spelet riktar sig väl till en yngre publik, min dotter älskade det till exempel då hon var i fem, sex-årsåldern, men därefter har det återigen samlat damm i spelhyllan.

Betyg: 2 av 5 Spelgalningar

Vid sidan av Timothy Zahns romaner,
hjälpte denna serie till att kickstarta
den sedan några år slumrande Star Wars-
franschisen.
Andra spel från 90-talet
Under nittiotalet producerades en uppsjö av Star Wars-relaterade spel i den Star Warsvåg som tändes i och med Bantams utgivning av Timothy Zahns The Thrawn Trilogy samt Dark Horse's förvärvning av licensen för seriemediet, och deras inledande publikation Dark Empire, av Cam Kennedy och Tom Veitch. Star Wars-licenser som under åttiotalet varit i dalande blev återigen intressant för marknaden. Kenner återupptog sin figurtillverkning med produktlinjen Power of the Force i mitten av 90-talet (känd som Power of the Force 2 då de använde Power of the Force en kort tid på åttiotalet) med en enorm satsning och stora upplagor. Men även om figurerna sålde bra, så blev det ingen ny samlarsensation liknande den som Kenner var med om då de först började tillverka Star Wars-figurer. Inte minst märks det på samlarvärdet nu i efterhand då dessa figurer inte alls är värda speciellt mycket ens i oöppnad förpackning.

Bland de största spelen från detta årtionde är utan tvekan Star Wars the Customizable Card Game, tillverkat av Decipher. Mellan 1995 och 1998 var spelet det bäst säljande samlarkortspelet näst Magic the Gathering. Decipher släppte totalt elva större expansioner till spelet, innan man 2001 lade ned tillverkningen eftersom licensen förlorades till Wizards of the Coasts. Men spelet dog inte ut bara för att det lades ned. På internet höll en grupp som välsignats av Decipher själva, kallade the Star Wars Customizable Card Game Players Committee spelet vid liv. I skrivande stund, alltså fjorton år efter spelets nedläggning, håller de fortfarande liv i spelet och har publlicerat ett stort antal så kallade virtuella set online, fria att skriva ut och spela med. Det hålls också fortfarande årliga världsmästerskap i spelet.

Många resor bättre än Jedi Knights Tcg.

Star Wars the Customizable Card Game (1995)
Egentligen för stort för ett samlat omdöme i och med den stora mängden kort och expansioner då det naturligtvis skiljer en del mellan olika expansioner, men som samlarkortspel betraktat har det hög spelbarhet och fångade stämningen väldigt bra. Dessutom är korten snyggt designade, och bara det faktum att det fortfarande publiceras virtuella set online tyder på spelets storhet.

Betyg: 3 av 5 Spelgalningar

Inte någon höjdare ens med Star Wars-tema.

Star Wars Monopoly Limited Collector's Edition (1996)
Monopol med Star Wars-tvist. Monopol, som i mina ögon är ett ganska tradigt spel, blir inte mycket bättre i Star Wars-kostym. Spelpjäserna var tennfigurer, samma sculpts som West End Games tennfigurer, och det var väl den trevliga överraskningen. Det har efter detta kommit ett flertal olika Star Warsmonopol med olika inriktningar. Inget av dem är särskilt bra.

Betyg: 2 av 5 Spelgalningar

Riktigt kul, med frågor ur Star Wars-filmerna.

Star Wars Trivial Pursuit (1998)
En snygg guldfärgad låda, och spelmekanik som bygger på det klassiska Trivial Pursuit, alltså där du ska svara på frågor och samla på tårtbitar genom att svara rätt på huvudfrågor (speciella rutor). Den som först lyckas med det får ta sig till mitten av spelplanen och vinner då om denne lyckas svara rätt på en fråga i ett ämne som motspelarna väljer. Ett mycket trevligt spel där man får tillfälle att glänsa med sina nördkunskaper.

Betyg: 4 av 5 Spelgalningar

Wizards of the Coasts
När West End Games försvann tog Wizards of the Coasts över licensen för att göra rollpel och figurspel på Star Wars-temat. De tog sitt D20-system från Dungeons & Dragons och konverterade det till Star Wars. Av de tre spelmakarna Bill Slavicsek, Andy Collins och J.D. Wiker var det Slavicsek som var en gammal veteran och tidigare hade bidragit till West End Games Star Wars-rollspel, där han bland annat fungerade som en slags projektledare vid spelets tillkomst. Det var en markant skillnad mellan deras version och föregångaren från West End Games. Den kanske största var att hela spelsystemet nu var levelbaserat. Bill Slavicsek, som varit med vid tillkomsten av båda spelen, sade i en intervju med Gaming Report angående de båda systemen: ”Jag älskar D6-systemet, men jag vet också att D20-systemet är starkare mekaniskt sett.

Wizards satsade stort på sin nya produktlinje och kom snart med en ny och reviderad regelbok. Det kom ett stort antal hårdinbundna moduler till spelet, samt en handfull limmade häften. En stor skillnad mot att jobba med West End Games och Wizards, var att det på West End Games tid var lite friare. Bill Slavicsek förklarade:

Den stora skillnaden för mig, var att det 1986 och 1987 inte hände något annat med Star Wars-licenserna. Vi var så att säga det enda spelet på marknaden, och hade fria händer när det kom till att skapa universat och dess innehåll. Mycket av det vi gjorde på West End Games blev basen för Expanded Universe som fick luft under vingarna 1991. Med den nya versionen av spelet behöver vi inte uppfinna och beskriva universat så mycket som tolka det för rollspelet. Det finns så många platser och nya historier att vi har händerna fulla bara genom att försöka destillera ned allt det materialet till rollspelet.

Wizards version av rollspelet vann mark, även om många fans envist höll på D6-varianten av spelet. På sidor som http://d6holocron.com/ och http://www.rancorpit.com/ finns det till och med moduler som Wizards gav ut, konverterade till D6.

Efter några års utgivning av nya produkter beslutades det att lägga ned den tidigare varianten av spelet och göra en helt ny. Resultatet blev Star Wars Roleplaying Game: Saga Edition Core Rulebook. Det fanns en hel del större skillnader mellan Saga och dess föregångare. Den som var tydligast vid ett första ögonkast var formatet. Wizards hade övergett det stora formatet och övergått till ett närmast kvadratiskt utförande. Regelmässigt hade man försökt styra upp spelet och göra det smidigare och mer strömlinjeformat. Det var bland annat förändringar i hit point-systemet och räddningskast, samt en frivillig Destinyfunktion, där Destinypoäng kunde användas rakt av för att till exempel göra en critical hit, utan att ens slå tärningen. Dessutom hade man försökt styra in spelandet på en större användning av miniatyrfigurer, precis som med Dungeons & Dragons 4.0.

Efter femton moduler meddelande Wizards så 2010 att de inte skulle förnya licensen och lade alltså ned sin produktion av Star Wars-spel.

Den största nackdelen med Star Wars Miniatures var
den mjuka plasten vilket gjorde att många figurer
hade böjda vapen och bananformade ljussablar...
Parallellt med rollspelen hade de gett ut Star Wars Miniatures, ett samlarfigurspel byggt efter samma premiss som Dungeons & Dragons Miniatures, där man började med ett starterset med några fixerade figurer, för att därefter bygga ut spelet med boosters i olika serier. Den första serien Rebel Storm byggde helt och hållet på originaltrilogin, med undantag av Mara Jade (en karaktär som dyker upp första gången i Timothy Zahns The Thrawn Trilogy). I varje booster fanns sju slumpade figurer med olika graders sällsynthet. Figurerna var färdigmålade och varje figur hade ett stat card som i korta ordalag berättade hur duktig figuren var och vilka förmågor den hade. Spelet hade den tjugsidiga tärningen som bas, och blev än mer populärt än rollspelet. I ett försök att öka användandet av miniatyrer bland rollspelarna, släppte Wizards en modul med enbart golvplaner. Ett koncept de redan prövat med framgång för Dungeons & Dragons. De stora försäljningssiffrorna uteblev dock, och det blev därför inga fler golvplaner för Star Wars-figurerna. Miniatyrspelet spelades på spelplaner som släpptes dels i startlådorna, och dels som posters i de priskit som företaget höll spelbutikerna med. Till skillnad mot deras rollspel levde figurspelet vidare på nätet efter nedläggningen. Fans samlades och gjorde så kallade virtuella set som utökade spelet med nya karaktärer baserade på befintliga figurer.

Collector's Point i Umeå har ett antal regelböcker
kvar i lager, till ett mycket bra pris.
Star Wars Roleplaying Game (2000)
När Star Wars blev levelbaserat var det mycket som kändes nytt. Själv var jag dock inte helsåld från början. Även om spelet var snyggt gjort, så hade jag svårt att se att det fångade stämningen från filmerna lika bra som D6-varianten. Jag recenserade spelet för speltidningen Codex då det kom, och minns att jag var väldigt besviken. De många och väl genomarbetade supplement som kom till spelet ändrade till viss del på detta. Wizards släppte flera matnyttiga expansioner som Dark Side Sourcebook, New Jedi Order Sourcebook och världsböckerna Coruscant and the Core Worlds samt Geonosis and the Outer Rim Worlds.

Betyg: 2,5 av 5 Spelgalningar

Den uppdaterade regelboken.
Star Wars Roleplaying Game: Revised Core Rulebook (2002)
Ett uppköp från första utgåvan. Denna kom samma år som Attack of the Clones hade premiär på bio. Bill Slavicsek menade att det var ett strategiskt beslut att släppa en ny utgåva av reglerna samtidigt med filmen, trots att det endast var två år efter den första regelboken. De tänkte att en ny regelbok med lite fokus på Attack of the Clones (bland annat framsidan) skulle locka nya spelare i kölvattnet av bioframgångarna och hypen kring alla licenserade produkter som översvämmade marknaden. Boken hade fått sig några regelmässiga uppdateringar och en något fräschare layout, men det var inga helt avgörande skillnader mot den första editionen.

Betyg: 2,5 av 5 Spelgalningar

En av de startlådor som gavs ut till spelet, och den enda
med en hård spelplan i kartong.
Star Wars Miniatures (2004)
Samlarfigurspelet alá D&D. Du köpte figurerna I boosters om sju stycken, utan att veta vad varje booster innehöll. Varje set innehöll mellan 40 och 60 figurer, alltid färdigmålade med väldigt varierande resultat. Plasten var väldigt mjuk vilket gjorde att figurer och vapen ibland var mer än lovligt krokiga med bananformade ljussablar. Med hett vatten och lite pyssel var det dock oftast lätt åtgärdat. Även om de många expansionerna av spelet skilde sig en aning kvalitétsmässigt, så höll de genomgående en ganska bra standard som gav mycket spelglädje.

Betyg: 4 av 5 Spelgalningar

Totalt misslyckat spel.

Star Wars Starship Battles (2006)
Ett tämligen misslyckat spel med dåligt gjorda miniatyrskepp. Spelet krävde inte mycket till eftertanke då det inte fanns så många andra alternativ än att mangla på. Dessutom var skeppen slarvigt målade och gjutna i en mjuk plast vilket gjorde att de ofta var sneda och vinda. Spelet fick heller aldrig några expansioner, av förklarliga skäl.

Betyg: 0 av 5 Spelgalningar

Snygga böcker, men jag gillade aldrig systemet.

Star Wars Saga Edition (2007)
Wizards tredje variant av rollspelet var en mer omarbetad version än Revised Core Rulebook. Saga bytte format på böckerna, samt ändrade på en hel del regler. Det var layoutmässigt ganska annorlunda gentemot deras tidigare produkter, och regelmässigt var det något mer smidigt och enkelt. Om det var ett uppköp låter jag vara osagt, då Saga Edition är det enda Star Wars-rollspel jag själv aldrig spelat.

Betyg: 2,5 av 5 Spelgalningar

Höjdpunkter från Wizards of the Coasts:
Rebellion Era Sourcebook (2001): Matnyttigt om tiden för upproret, med fakta och tips på hur du rollspelar under dessa händelser. Snyggt och matnyttigt som utgår från både filmerna och Expanded Universe.
The Dark Side Sourcebook (2001): Allt vad du vill veta om den mörka sidan...
Coruscant and the Core Worlds (2003): Världsbeskrivningar med viktiga händelser och karaktärer. Många fina uppslag för äventyrande.
Geonosis and the Outer Rim Worlds (2004): Som Coruscant and the Core Worlds, fast om planeter längre från galaxens lysande centrum...
Legacy Era Campaign Guide (2009): Legacy var något av det fräschaste som hänt Star Wars på länge, så en sourcebook baserat på den eran, ca 130 år efter filmerna, kunde inte annat än bli bra!

Wings of War inspirerade till X-Wing.

Fantasy Flight Games
När Wizards of the Coasts valde att inte förnya Star Wars-licensen då den löpte ut i maj 2010 tog det lite mer än ett år innan den blev upplockad. När det var dags i september året därpå, var det Fantasy Flight som stod bakom rodret. Ett stort och kompetent företag med mängder av framgångsrika spel bakom sig. De första spel som utannonserades av de nya licensinnehavarna var X-Wing och Star Wars the Card Game. Till X-wing hade Fantasy Flight tagit intryck av mekaniken i Wings of War (senare Wings of Glory), i och med manöversystemet för skeppen, som flyttar efter speciella manöverstickor och inte efter rutor eller tum. Det visade sig bli ett lyckokast. Spelet, som har låg inlärningströskel, är både fartfyllt och enkelt, men bjuder samtidigt in till mycket taktik och skeppsmodifierande genom de många uppgraderingskort som finns att välja på. Nya expansioner säljer slut i rask takt och väntan på nytryck kan vara lång för den som vill uppgradera sin flotta.

Star Wars the Card Game följde Fantasy Flights välbeprövade recept som de använt sig av i spel som Call of Cthulu: the Card Game och A Game of Thrones: the Card Game. Konceptet, kallat för Living Card Game, påminner i mångt och mycket om klassiska Collectible Card Games, men istället för blind boosters köper man korten i fixerade lekar och expansioner. Precis som X-Wing är spelet förlagt till tiden för upproret mot Imperiet, alltså tiden för originaltrilogin. En spelare tar på sig rollen som Rebellerna, och den andra spelar Imperiet. Spelet är mycket väl konstruerat och bara grundlådan bjuder på många timmars underhållande speltid.

Efter de två inledande spelprodukterna var det dags för ännu mer rollspel baserat på filmerna. Först ut av tre planerade spel var Edge of Empire, som fokuserade på karaktärer som smugglare, prisjägare och liknande. Spelet kom först i en beta-utgåva. Förlaget fick utstå en del kritik för detta förfaringssätt, då spelare fick betala för spelet två gånger – först för betan och senare för den färdiga produkten. Deras val att använda sig av speciella tärningar möttes också av visst motstånd. Men Fantasy Flights strategi visade sig vara riktig. Det färdiga spelet möttes av lovord och tärningssystemet visade sig vara ett utmärkt sätt att inbjuda spelarna i historieberättandet; spelarna tolkar tillsammans tärningsutfallet och bygger upp spännande skeenden, istället för att spelledaren ska säga vad som hände efter tärningskastet (Detta system hade de tidigare använt i Warhammer Fantasy).

Det skulle komma ytterligare två spel, Age of Rebellion och Force and Destiny, vilka fokuserade på rebeller och frihetskämpar respektive jedi-karaktärer. Det ska väl i sanningens namn sägas att det inte är helt olika spel, utan snarare kompatibla regelböcker med olika fokus och olika nischer, vilket skiljer dem från Fantasy Flights Warhammer 40K-spel. Det har hittills hunnit komma ut en bit över 20 böcker och boxar (boxarna är renodlade introduktionsspel), samt en mängd små kortexpansioner med spelhjälpmedel. Bland dessa märks specialiseringskort för olika sysselsättningar, kort med fiender samt skadelekar för rymdskepp bland annat.



Edge of the Empire (2013)
En tjock och stor bok, med mycket inbjudande omslag. Boken är rakt igenom mycket snygg, med stämningsfyllda bilder. Reglerna är smarta och inbjuder till visst samberättande. Det kan mycket väl vara så att Fantasy Flight åstadkommit det perfekta Star Wars-rollspelet med denna (och de två övriga regelböckerna Age of Rebellion och Force and Destiny). Nackdelen är väl att man måste köpa speciella tärningar då tärningssystemet är unikt för just detta spel, men det uppvägs genom spelglädjen tärningarna erbjuder. Året innan regelboken kom ut, släpptes betaversionen och introduktionsspelet. Köper man introduktionslådan följer det med allt man behöver för att börja spela, även tärningar.

Betyg: 4 av 5 Spelgalningar



Age of Rebellion (2014)
Regelmässigt fullt kompatibel med tidigare regelbok (det är väl egentligen samma spel men med olika fluff), men denna inriktar sig på Rebellernas kamp mot Imperiet istället för scum and villany... Det som skiljer är de sysselsättningar rollpersonerna kan ha, samt att karaktärerna i Edge of Empire har något som kallas Obligation, något som påverkar karaktären negativt och inverkar på spelet. I Age of Rebellion har rollpersonerna istället Duty, som visar hur dedikerade karaktärerna är mot upproret. Som vanligt när det gäller Fantasy Flight är det vansinnigt snygg layout, stämningsfyllda bilder och fullmatade sidor.

Betyg: 4 av 5 Spelgalningar



Force and Destiny (2015)
Den tredje regelboken inriktar sig på personer som kan använda Kraften. Här har karaktärerna Morality istället för Duty eller Obligation. Morality anger hur nära den mörka sidan rollpersonen är. Force and Destiny utspelas kring tiden för upproret, så det finns inga riktiga jedi-riddare, men det hindrar inte rollpersoner från att kunna använda Kraften, i alla fall på en låg, oskolad nivå. Precis som de båda andra regelböckerna är det en mycket snygg bok, illustrationerna håller toppklass och layouten likaså. Kan inte annat än rekommenderas!

Betyg: 4 av 5 Spelgalningar







Star Wars The Card Game (2012)
Ett Living Card Game på Star Wars-tema. Det är ett spel för två personer, där den ena ska spela Imperiet och de andra Rebellerna. Rebellerna vinner genom att uppnå olika mål, Imperiet genom att dra ut på tiden så att tidräknaren på Deathstar hinner komma till sitt slut. Tiden är alltså knapp för Rebellerna... Korten som följer med i grundlådan räcker en bra bit, men du kommer snart att vilja bygga ut spelet med nya kort som finns att köpa i förpackningar med fixerat innehåll. Det är den kanske största skillnaden mot Collectible Card Games. Det är ett bra spel, men det når inte riktigt upp till samma nivåer som X-Wing, Imperial Assault eller Armada.

Betyg: 3 av 5 Spelgalningar

Det storsäljande spelet X-Wing, den uppdaterade startlådan.

X-Wing (2012)
Dog fights med Star Wars-skepp. Med regler som är lätta att lära är det ett spel som det är lätt att vinna nya spelare till, kanske ett av spelets framgångsrecept. Mekaniken fångar känslan i rymdstriderna bra. Det är fantastiskt kul och skeppen är både snyggt skulpterade och målade. Det Flight Path-system som Fantasy Flight skapade för detta spel, förmodligen inspirerade av Wings of War, har sedan också använts med framgång av WizKids i spel som Star Trek: Attack Wing och Dungeons & Dragons: Attack Wing. Nackdelen är att man inte kommer så långt med grundlådan, för att det ska bli riktigt roligt och spelbart krävs åtminstone några expansioner. Dessa är å andra sidan inte så farligt dyra.


Betyg: 4 av 5 Spelgalningar

Det kanske bästa Star Warsbrädspelet någonsin!

Imperial Assault (2014)
Ett hejdundrande underhållande spel. Det är Descent, Fantasy Flights klassiska dungeoncrawlingspel, fast Star Wars. Reglerna är lite tweakade för att bättre passa Star Wars-setting. Spelplanen är uppbyggd så att du lägger ihop spelplansbitar, så variationerna är hyfsat stora redan i grundboxen och lär växa en hel del i och med kommande expansioner. Med i boxen följer också en mängd kort, ett gäng omålade plastfigurer som är mycket snygga och inbjuder till målning för den orädde entusiasten, speciella tärningar, en bunt spelplansbitar och en mängd markörer (det är trots allt Fantasy Flight). Priset är högt, men motiveras väl av boxens innehåll och den mängd timmar som du kommer att lägga på kampanjer och skirmishspel.

Betyg: 5 av 5 Spelgalningar

I Armada krigar du med hela flottor, till skillnad från X-Wing
som är mer av ett dogfightingspel.


Star Wars Armada (2015)
Fantasy Flight gör det Wizards of the Coasts misslyckades med, de skapade ett lyckat och spännande krigsspel för rymdflottor. Som vanligt då det gäller Fantasy Flight håller designen toppklass, skeppen är riktigt snyggt skulpterade och målade, reglerna genomtänkta och lätta att lära. Som kapten över en flotta ska du tvåla till din motståndare. Skeppen släpps i blisters, du vet alltså precis vilket skepp du köper, en annan sak som skiljer detta spel ganska markant från Wizards of the Coasts Starship Battles där skeppen kom i boosters, vilket kunde göra byggandet av flottor knepigt. Armada fokuserar också på Imperiet mot Rebellerna, så spelet känns fokuserat och stämningsfyllt. Dessutom har Fantasy Flight en generös spelsupport för att uppmuntra spel i butik, något de ska ha en eloge för. Armada är sammantaget ett mycket bra spel för den som vill föra befäl över sin egen rymdflotta.

Betyg: 4 av 5 Spelgalningar

Höjdpunkter från Fantasy Flight:
Enter the Unknown (2013): Bok för upptäckare i galaxen utkant.
Onslaught at Arda I (2014): Äventyr där rollpersonerna måste hitta en förrädare bland sina egna, efter att ha blivit förrådda vid en bas på planeten Arda I. Hinner de avslöja vem det är innan spionen förråder dem igen?
Lords of Nal Hutta (2015): Allt som behövs för att du som spelledare ska kunna dra igång en kampanj bland korrupta och depraverade hutter. Snyggt och mycket äventyrsuppslag.

Andra spel
Under 2000-talet publicerades i rask takt en mängd serier, romaner och andra produkter på Star Wars-temat. Actionfigurerna har sedan Kenner/Hasbro tog upp stafettpinnen igen 1995 kommit ut oavbrutet i olika serier. DelRey tog över licensen för Star Wars-romaner från Bantam, som hade hjälpt till att dra igång Star Wars Expanded Universe. Både DelRey och Bantam har publicerat romaner som varit riktigt bra, samt en hel del mindre bra romaner. Den stora mängd spel som kommit under denna period håller givetvis väldigt skiftande kvalité. Dels finns det spel som TopTrumps med karaktärer och rymdskepp från filmerna. De är som alla andra TopTrumps spel, på gott och ont, och riktar sig nog till yngre spelare som inte har något emot det oerhört tradiga och repetitiva upplägget. Dels finns det pärlor som Queen's Gambit (ett spel som går för dyra pengar på samlarmarknaden – är du spekulant får du vara beredd att punga ut med i runda slängar 2000 kronor), och det enkla men underhållande Legospelet Battle of Hoth. Star Wars Risk, har kommit i fyra utgåvor i skrivande stund (Original Trilogy Edition, The Clone Wars Edition, Risk: The Star Wars Edition samt en lyxvariant av den senar). De är alla utmärkta spel lite olika finesser, medan Risk the Star Wars Edition egentligen inte har så mycket med Risk att göra, utan mer påminner om upplägget i Queen's Gambit. Spelet utspelas under slutstriden i Return of the Jedi och spelas simultant på tre olika spelplaner. 

Riktiga floppar har också förekommit, en av dessa var Jedi Knights, ett samlarkortspel med datoranimerade bilder. Kanske var det också det som fick spelet att floppa, för det var inte särskilt snyggt gjort.

Jag ser dock positivt på framtiden vad gäller utgivningen av Star Wars-spel, särskilt nu då det går att förlita sig på Fantasy Flight Games, som oftast släpper riktigt bra och genomarbetade produkter. Det blir med andra ord mycket tärningsnötande de kommande åren...

Trevlig variant av Risk med några nya finesser.

Star Wars Risk Clone Wars Edition (2003)
Variant av Risk som passar bäst på två spelare, men även går att spela på fyra. Den ena sidan spelar Republiken och den andra Separatisterna. Det gäller för Republiken att vinna så snart som möjligt, för ju längre tiden går desto större risk är det att Separatisterna lyckas ta över Republikens områden genom specialregeln för Order 66, unikt för denna utgåva. Det ger spelet en betydligt osäkrare utgång och innebär att det slås en tärning för vart Republikkontrollerat område. Ju längre spelet fortlöper, desto större chans att slaget lyckas. För att visa hur stor chans separatistspelaren har att lyckas med detta flyttar man en Palpatinepjäs längs ett steg längs en tiogradig skala. Utöver detta finns det brickor för rymdskepp och karaktärer, Separatisterna har ett antal upp och nedvända brickor på spelplanen i områden de besitter. Dessa brickor innebär att där finns en karaktär som de inte vill förlora åt Republiken.

Nackdelen med spelet är väl att det förutsätter att du gillar Risk, men gör du det är det ett mycket trevligt spel.

Betyg: 4 av 5 Spelgalningar

Klassiska Risk i ännu en Star Wars-tappning.

Star Wars Risk Original Trilogy Edition (2006)
Ännu en variant på Risk med Star Warstema. Det är i grund och botten ett trevligt och bra spel, men det finns en sak som stör. Det är att de trängt in tre olika arméer; Rebellerna, Imperiet och Hutterna. Ja, de sistnämnda kändes väl inte så tongivande i kriget mellan Rebellerna och Imperiet, så därför känns konstruktionen något krystad. Jag kan förstå att spelmakarna ville ha in en till armé men det borde ha gått att hitta en bättre lösning. På tre eller fem spelare förutsätts någon spela Hutterna, men med två eller fyra spelare kan man koncentrera sig på den mer cineastiska varianten. Hutterna kan fortfarande placeras ut på spelplanen som en slags tredjepart, en neutral armé som tar upp plats och är i vägen. Alla tre arméer har olika mål i spelet. Imperiet ska utrota Rebellerna, vilka i sin tur måste hitta och besegra Kejsaren. Hutterna ska erövra tio av tretton speciella områden på kartan.

Spelplanen är snygg, figurerna trevliga och ja - Dödsstjärnan finns med, två gånger. Precis som med Clone Wars Edition förutsätter det att du köper Risks spelmekanik för att fatta tycke för detta spel. Gr du det har du många timmars trevlig underhållning att vänta dig!

Betyg: 4 av 5 Spelgalningar


Ovan: Den ordinarie utgåvan.
Nedan: Black Series-varianten.

Risk the Star Wars Edition (2015)
Till att börja med: Det här är inte Risk. Varför Hasbro valde att sälja in det under etiketten Risk vet jag inte. Spelet skildrar den storslagna slutstriden i Return of the Jedi, där stridigheterna som bekant rasar på tre olika plan samtidigt. Detta har man tagit med i spelet. Spelplanen är tredelad och ser ut som en siluettbild av Darth Vaders Advanced Tie. Lite cheesy, men upplägget fungerar. På vänster vinge kämpar Darth Vader och Luke Skywalker i Dödsstjärnan. I mitten rasar rymdstriderna ovanför den skogsbeklädda månen, och på höger sida slåss Imperiets bästa stormtrupper mot ewoker och Rebeller. Rymdskeppen är olika bra (svåra att träffa), vilket gör att enheterna skiljer sig från de traditionella Riskpjäserna. Somliga har jämfört detta spel med Queens Gambit och jag ser likheterna. Det är ett roligt spel som även kan tilltala dig som skräms av texten "Risk" på lådan.

Skillnaden mellan de olika utgåvorna är att du i den billigare får en tunnare spelplan och markörer istället för miniatyrer av Millennium Falcon, Death Star II och Executor. Korten har olika artwork på baksidorna och tärningarna i den billigare varianten är inte genomskinliga. Om det motiverar att lägga ytterligare 200 kronor på Black Series vet jag inte. Men den är snyggare.

Betyg: 4 av 5 Spelgalningar.



Star Wars Labyrint (2015)
Den gamla klassikern Labyrint med Star Warstema. Tidigare har det kommit varianter med bland annat Disneyfigurer. Labyrint är ett trevligt spel där du ska lyckas manövrera din pjäs genom den föränderliga labyrinten till ett givet antal specifika labyrintbrickor. Det är roligt i synnerhet för de lite yngre spelarna, men för er som redan har ett Labyrintspel kanske ett onödigt inköp.

Betyg: 3 av 5 Spelgalningar

Det medföljer klistermärken att sätta på de
klassiska meeple-pjäserna, men de är mycket
snyggare utan dessa.

Carcassonne: Star Wars Edition (2015)
Den moderna klassikern och dundersuccén Carcassonne kommer här i en rymdutgåva. Vägarna har blivit hyperrymdsleder och bönderna lyser med sin frånvaro. Dessutom är det inte Star Wars utan strid, så nu medföljer tärningar och möjligheten att erövra områden genom att strida om dem. Det är ett trevligt spel och en bra variant av Carcassonne.

Betyg: 4 av 5 Spelgalningar

Fotnot: En tidigare version av denna artikel är publicerad i speltidningen Fenix.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar